لاستیک خودروپوششی برای قلب دوم هر وسیله نقلیه به شمار میرود. این قطعه رینگ را روکش می کند. مهمترین نقش تایر در هر وسیله ای ، ایجاد ، تضمین و تداوم اصطکاک با سطح گذرگاه یا مسیر است و به این منظور، هر فن آوری تازه ای درحوزه صنعت تایر سازی ابداع و به کار گرفته می شود.

تایر های امروزی نسبت به انواع قدیمی پیشرفت های زیاده داشته اند، به طوری که می توان گفت این قطعه از یک لاستیک ساده در حال حاضر به یک وسیله مهم که بخشی از وقت و انرژی محققان صنعت را به خود اختصاص داده، تبدیل شده است . در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع تایر ها و ویژگی های آنها آشنا کنیم.

 

مواد تشکیل دهنده لاستیک خودرو :

تایر خودرو از بخشها و مواد مختلفی تشکیل شده است که به طور خلاصه عبارتند از : کائوچو ،دوده ، نخ یا سیم ، محافظت کننده ها و سایر عوامل شیمیایی.

انواع ساختار :

تایر های بایاس: در این دسته از تایر ها امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر مورب می سازد. قرارگیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری است.جنس نخ لایه ها از نایلون است و در بدنه تایر، به جز در ناحیه طوقه ها ، از سیم فولادی استفاده نمی شود .

تایر های رادیال : در تایر های رادیال نخی ، امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود 90 درجه می سازد و به عبارت دیگر امتداد نخ ها در جهت شعاعی قرار گرفته است . جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استال است .

ویژگی های مهم تایر رادیال :

·         مصرف سوخت کم

·         پایداری حرکتی خوب

·         رانندگی راحت

·         دوام و طول عمر زیاد

·         شتاب گیری و ترمز گیری سریع و مطمئن

·         فرمان پذیری مناسب

·         مقاومت در مقابل پنچری

اجزای اصلی تایر :

همانطور که در تصویر مشاهده میشود تایر محصولی است که از اجزای زیادی به شرح زیر تشکیل شده است:

·                    دیواره (سایدوال) شامل لایه ها ، سیم های طوقه ،فلیپر ، برگشتی لایه ها ،لایه تقویت کننده ناحیه طوقه ، چیفر ، خط فلنچ رینگ ، گارد محافط ، ناحیه شانه و بریکر

·                    رویه یا عاج تایر شامل لاستیک آج ، شیار ، لاستیک زیره عاج و گودرپی پشت طوقه

·                    مجموعه لایه های بدنه ( کارکاس )

·                    طوقه شامل گودی پشت طوقه ، پاشنه طوقه و پنجه طوقه

نقش گل یا طرح آج لاستیک خودرو :

1


برای افزایش کارایی رویه تایر،علاوه بر استفاده از مواد تشکیل دهنده خاص ، معمولا آنها را باطرح های خاصی شیاردار و منقوش می سازند . این نقوش را کلا نقش گل یا الگو (Pattern ) می نامند . طرح گل علاوه بر زیبا کردن ظاهر تایر ، در کارکرد بهینه آن از نظر چنگک زنی بهتر ، ترمز گیری مناسب تر ، راندن آب سطح جاده به طرفین مسیر حرکت تایر و همچنین خنک کردن تایر بسیار موثر است که در مجموع انواع گل های تایر را با توجه به کاربرد های آن می توان به چند دسته تقسیم کرد .

1) طرح نیم دنده (k-LUG )


2 

این طرح گل مخصوص محور عقب خودرو های کامیونی و وانتی، مطابق شکل دارای شیارهای عرضی در سرتاسر محیط است .طرح نیم دنده ،راندن و پیش بردن خودرو را به خوبی انجام داده و قدرت چنگ زنی و ترمز گیری بسیار خوبی دارد ولی در سرعت های خیلی بالا صدای زیادی تولید کرده و در صورت استفاده در محور جلو موجب سفت شدن فرمان و سایش پله ای تایر می شود .

2) طرح چهار خطHIGHW AY POWER))


 3

در اینجا منظور از خط ، شیارهایی است که به طور محیطی در سرتاسر تایر دیده میشود .تعداد این شیار ها عمومه سه تا چهار شیار است ولی در بازار این طرح را چهر خط می نامند . با توجه به فرمان پذیری مناسب و پایداری حرکتی خوب و همچنین قدرت ترمز گیری مناسب عموما از طرح چهارخط در محور جلو استفاده می شود .

3) طرح دو خط(TRACTION POWER)


 4

این طرح ترکیبی از نیم دنده و چهار خط بوده و دارای شیار محیطی در مرکز تایر و شیار های عرضی دور تا دور تایر است . از این طرح نیز به خاطر فرمان گیری و ترمز گیری مناسب در محور جلوی خودرو های کامیونی و وانتی استفاده می شود.

4) طرح مکعب(Elegance )

5

این طرح عموما روی تایر های رادیال به خصوص رادیال سواری مورد استفاده قرار می گیرد . شرایط حرکتی و ابعاد خودرو های سواری به گونه ای است که در محور های جلو و عقب از طرح گل یکسان استفاده می شود . طرح گل تایر خودرو های سواری بسیار متنوع بوده و به گونه ای است که علاوه بر تامین خصوصیاتی نظیر مقاومت غلتشی کم(و طبعا مصرف سوخت کم تر)،چنگ زنی و ترمز گیری خوب ، قابلیت بیرون راندن آب هنگام تماس با جاده ، فرمان گیری مناسب و حرکت نرم و راحت ، باید از ظاهر زیبایی نیز برخوردار باشد.

 

5) طرح جهت دار (FALCON)

   6

این طرح که در تار خودرو های سواری کاربرد دارد ، علاوه بر پایداری مناسب هنگام حرکت در جاده های خیس ، در سرعت های بالا دارای تحمل و دوام بسیار خوبی است.طرح جهت دار دارای شیار های جانبی در دو طرف خط مرکزی تایر و در یک جهت است ، لذا هنگام نصب تایر روی رینگ باید دقت کرد که جته شیارها با جهت حرکت رو به جلوی خودرو هم سو و هماهنگ باشد. بر روی تایر های جهت دار ، جهت صحیح نصب تایر با شکلی شبیه فلش و عبارت Rotation مشخص شده است.

رینگ و لاستیک هراتی
عرضه انواع لاستیک‌های ایرانی و خارجی
تماس بگیرید:  33556771-33556742